H Ελληνική αγορά οχημάτων
(Μάρτιος 2010)
Επιβατικά αυτοκίνητα
Καινούργια: Συνεχίστηκε η πτώση στην αγορά επιβατικών αυτοκινήτων και κατά τον τρίτο μήνα του 2010 παρά τις εσπευσμένες πωλήσεις λόγω της αύξησης του ΦΠΑ και της εισαγωγής του Φόρου Πολυτελείας. Συγκεκριμένα, το Μάρτιο ταξινομήθηκαν 19.053 επιβατικά αυτοκίνητα, αριθμός μειωμένος σε σχέση με την περίοδο που προηγήθηκε της κρίσης*, αντιστοιχώντας σε κάμψη της τάξης του 27,9%. Συνολικά, κατά το πρώτο τρίμηνο του έτους ταξινομήθηκαν 59.365 αυτοκίνητα.
Η σύγκριση της αγοράς του περασμένου Μαρτίου με αυτήν του 2009 ενδέχεται να οδηγήσει σε εσφαλμένα συμπεράσματα περί ανοδικής τάσης της αγοράς, αυτά όμως αναιρούνται αν συνυπολογιστεί ότι ο περσινός Μάρτιος ήταν ο πλέον «καταστροφικός» μήνας για την αγορά αυτοκινήτου αφού κινήθηκε σε πολύ χαμηλότερα από τα κανονικά επίπεδα (-50%).
Εισαγόμενα μεταχειρισμένα: Εξίσου σημαντική πτώση παρουσιάζει η αγορά των εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων κατά τη διάρκεια των πρώτων τριών μηνών του 2010, αφού ταξινομήθηκαν 5.128 οχήματα έναντι 9.913 την περίοδο που προηγήθηκε της κρίσης. Η μείωση, σε ποσοστιαία κλίμακα, άγγιξε το 48,3%.
Ελαφρά φορτηγά (μικτού βάρους ως 3,5 τόνους)
Καινούργια: Κάμψη παρουσιάστηκε το πρώτο τρίμηνο στην αγορά καινούριων ελαφρών φορτηγών. Η μείωση, έφτασε το 31,6%.Οι ταξινομήσεις ελαφρών φορτηγών άγγιξαν τις 4.248 μονάδες, σε σύγκριση με τις 6.206 κατά το αντίστοιχο διάστημα πριν από το ξέσπασμα της κρίσης. Ωστόσο, η πορεία της συγκεκριμένης κατηγορίας οχημάτων είναι ελαφρώς βελτιωμένη σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους (η οποία βέβαια χαρακτηρίζεται ως εξαιρετικά κακή) καθώς τα ελαφρά φορτηγά αποτελούν επαγγελματικό εργαλείο, συνεπώς δεν μπορεί να αναβάλλεται συνεχώς η αγορά τους. Επιπλέον, το κράτος εξακολουθεί να επιδοτεί τους αγρότες για την αγορά επαγγελματικών οχημάτων. Σημειώνεται ότι άνοδο έχει παρουσιάσει η διείσδυση εισαγόμενων μεταχειρισμένων ελαφρών φορτηγών, η οποία πλησιάζει στο 50% της συνολικής αγοράς.
Εισαγόμενα μεταχειρισμένα: Τους πρώτους τρεις μήνες του έτους, ταξινομήθηκαν 3.840 εισαγόμενα μεταχειρισμένα ελαφρά φορτηγά, έναντι των 5.111 που ταξινομούνταν, κατά μέσο όρο, το ίδιο χρονικό διάστημα πριν από την οικονομική κρίση. Το ποσοστό της μείωσης άγγιξε το 24,9%.
Φορτηγά (μικτού βάρους πάνω από 3,5 τόνους)
Καινούργια: Κατά το ίδιο χρονικό διάστημα, η αγορά των καινούριων μεσαίων και βαρέων φορτηγών παρουσίασε μείωση της τάξης του 20,3% με τις ταξινομήσεις να φτάνουν τις 458. Η κάμψη είναι ακόμα μεγαλύτερη εάν εξετάσει κανείς τα βαρέα φορτηγά μεικτού βάρους (άνω των 8 τόνων). Μάλιστα, η πτώση της ζήτησης, εξαιτίας της οικονομικής κρίσης, εμφανίζεται ακόμα εντονότερη εάν εξετάσει κανείς τις τιμολογήσεις των εταιρειών.
Εισαγόμενα μεταχειρισμένα: Παρά το γεγονός ότι και η αγορά των εισαγόμενων μεταχειρισμένων φορτηγών παρουσίασε πτώση κατά το πρώτο τρίμηνο του έτους (1.984 μονάδες το 2010, 2.741 πριν την κρίση), το μεγαλύτερο ποσοστό της συγκεκριμένης κατηγορίας οχημάτων συνεχίζει να καλύπτεται από εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα. Τα καινούρια εξακολουθούν να αντιπροσωπεύουν μόνο ένα μικρό ποσοστό του συνόλου, διατηρώντας υψηλό το μέσο όρο ηλικίας των μεσαίων και βαρέων φορτηγών στη χώρα μας.
Λεωφορεία
Καινούργια: Σημαντική κάμψη, της τάξης του 81,8%, παρουσίασαν οι ταξινομήσεις καινούριων λεωφορείων κατά τη διάρκεια του πρώτου τριμήνου του 2010. Συγκεκριμένα, μειώθηκαν από 181, κατά μέσο όρο για το αντίστοιχο χρονικό διάστημα προ της κρίσης, σε 33 το 2010. Η κατακόρυφη αυτή πτώση της αγοράς είναι αποτέλεσμα δύο παραγόντων: πρώτον της λήξης της επιδότησης υπεραστικών λεωφορείων από την Πολιτεία (οι δικαιούχοι δεν έχουν παραλάβει ακόμα τα χρήματά τους) καθώς και η κρίση που αντιμετωπίζει ο τουρισμός στη χώρα μας.
Εισαγόμενα μεταχειρισμένα: Το ίδιο χρονικό διάστημα, ταξινομήθηκαν 131 εισαγόμενα μεταχειρισμένα λεωφορεία, μέγεθος μειωμένο κατά 23,8% σε σχέση με τα 172 οχήματα, κατά μέσο όρο, πριν την κρίση.
Μοτοσυκλέτες (άνω των 50cc)
Καινούργιες μοτοσυκλέτες: Η αγορά των καινούριων μοτοσυκλετών παρουσίασε πτώση 13,5% κατά τη διάρκεια του πρώτου τριμήνου του έτους (11.684 δίκυκλα το 2010, έναντι 13.509 μονάδων προ της κρίσης). Η κάμψη της αγοράς περιορίστηκε ελαφρά τον περασμένο Μάρτιο μετά από τη σημαντική πτώση των δυο πρώτων μηνών του χρόνου. Η μικρή αυτή επιβράδυνση της πτώσης ενδεχομένως οφείλεται σε ταξινομήσεις που πραγματοποιήθηκαν εσπευσμένα, προκειμένου να αποφύγουν οι αγοραστές την αύξηση του ΦΠΑ καθώς και το γεγονός ότι το Πάσχα φέτος ήταν αρκετά νωρίτερα σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές, περιορίζοντας ελαφρά την κάμψη σε σχέση με την υπό εξέταση περίοδο (τετραετία προ της κρίσης).
*Η σύγκριση των στατιστικών στοιχείων του ΣΕΑΑ πραγματοποιείται με βάση το μέσο όρο κατά την τετραετία προ της κρίσης (πχ. Ιανουάριος 2010, ως προς το μέσο όρο Ιανουαρίου των ετών 2004-2007).
Πετρελαιοκίνηση
Η πετρελαιοκίνηση στην Ελλάδα είναι απαγορευμένη για τα επιβατικά αυτοκίνητα και τα ελαφρά φορτηγά στις αστικές περιοχές όπως η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη.
Ο λόγος που αρχικά επιβλήθηκε η απαγόρευση αυτή ήταν οι αυξημένες εκπομπές σωματιδίων που προκαλούσαν στο παρελθόν (δεκαετία '80) οι πετρελαιοκινητήρες.
Όμως η τεχνολογική εξέλιξη σε συνδυασμό με τον βαθμό φιλικότητας των πετρελαιοκίνητων οχημάτων και την ανάγκη για οικονομία καυσίμου, που προκύπτει σε διεθνές επίπεδο από την ανατίμηση του πετρελαίου, συνηγορούν υπέρ της άρσης της απαγόρευσης κυκλοφορίας μόνο των πετρελαιοκίνητων επιβατικών αυτοκινήτων και ελαφρών φορτηγών τελευταίας τεχνολογίας (Euro IV) στα αστικά κέντρα.
Η Ελλάδα αποτελεί και εδώ εξαίρεση, δεδομένου ότι στα επιβατικά αυτοκίνητα, μόνο τα ταξί πωλούνται με πετρελαιοκίνηση, δηλαδή λιγότερο από το 1% της αγοράς, ενώ στα ελαφρά φορτηγά, παρά το γεγονός ότι το ποσοστό των πετρελαιοκίνητων ανέρχεται στο 81% πετρελαιοκίνητα, παραμένει εντούτοις το χαμηλότερο της ΕΕ.
Ο ΣΕΑΑ πιστεύει ότι λαμβάνοντας υπ' όψιν τις τεχνολογικές εξελίξεις της τελευταίας δεκαετίας και την εξέλιξη της ευρωπαϊκής αγοράς, η πολιτεία θα έπρεπε να επανεξετάσει το θέμα.
Στόλος κυκλοφορούντων οχημάτων 2007
Στον παρακάτω πίνακα εμφανίζεται ο στόλος των οχημάτων που κυκλοφορούσαν στην Ελλάδα το 2007.
Επιβατικά αυτοκίνητα
Όπως φαίνεται και στον παραπάνω πίνακα, τα κυκλοφορούντα επιβατικά αυτοκίνητα ξεπέρασαν τα 4,8 εκατομμύρια, παρουσιάζοντας έτσι μια αύξηση κατά 5,7% συγκριτικά ως προς το 2006.
Eκείνο που πρέπει να επισημανθεί, είναι ότι το 27,4% του στόλου των επιβατικών αυτοκινήτων είναι ακόμη συμβατικής τεχνολογίας, δηλαδή ταξινομημένα προ του 1990. Tο ποσοστό αυτό είναι επίσης μοναδικό στο πλαίσιο της Ε.Ε., όπου κατά μέσο όρο, το ποσοστό των συμβατικών αυτοκινήτων που παραμένει σε κυκλοφορία είναι κάτω του 10% και σε μερικές χώρες ακόμα και κάτω του 5%.
Ελαφρά φορτηγά (μικτού βάρους ως 3.5 τόνους)
H κατηγορία των ελαφρών φορτηγών με 750.477 μονάδες αντιπροσωπεύει το 11,1% των κυκλοφορούντων οχημάτων.
Φορτηγά (μικτού βάρους άνω των 3.5 τόνων)
O στόλος των βαρέων επαγγελματικών οχημάτων παρουσιάζει αύξηση κατά 4,5%. H αναλογία του στόλου αυτού στο σύνολο των οχημάτων (3,5%).
Λεωφορεία
O στόλος των λεωφορείων παρουσιάζει μικρή αύξηση κατά 0,4.
Μοτοσυκλέτες (άνω των 50cc)
Το σύνολο των κυκλοφορούντων μοτοσυκλετών ανέρχονται σε 931.527. Στο σύνολο αυτό δεν περιλαμβάνονται τα μοτοποδήλατα (έως 50cc) διότι τέτοιου τύπου δίκυκλα δεν ταξινομούνται στο Υπουργείο Μεταφορών αλλά στα κατά τόπους αστυνομικά τμήματα με ευθύνη του Υπουργείου Δημόσιας Τάξης. Βάσει εκτιμήσεων, υπολογίζεται ότι οι μοτοσυκλέτες κάτω των 50cc αντιπροσωπεύουν το 20%-22% του συνόλου και είναι ±230.000, οπότε το σύνολο των δικύκλων στην Ελλάδα ανέρχεται περίπου στο 1 εκατομμύριο.
ΣΕΑΑ Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων