H Ελληνική αγορά οχημάτων (Φεβρουάριος 2010)
Επιβατικά αυτοκίνητα
Καινούργια: Οι ταξινομήσεις επιβατικών αυτοκινήτων παρουσίασαν πτώση κατά το δεύτερο μήνα του 2010. Συγκεκριμένα, το Φεβρουάριο ταξινομήθηκαν 13.728 επιβατικά αυτοκίνητα, αριθμός μειωμένος σε σχέση με την περίοδο που προηγήθηκε της κρίσης*, αντιστοιχώντας σε κάμψη της τάξης του 34,4%. Αν μάλιστα η σύγκριση γίνει με το Φεβρουάριο του 2008, η πτώση αγγίζει το 41%. Συνολικά, κατά το πρώτο δίμηνο του έτους ταξινομήθηκαν 40.313 αυτοκίνητα.
Εισαγόμενα μεταχειρισμένα: Έντονη πτώση παρουσιάζει η αγορά των εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων κατά τη διάρκεια των πρώτων δύο μηνών του 2010, αφού ταξινομήθηκαν 3.554 οχήματα έναντι 6.639 την περίοδο που προηγήθηκε της κρίσης. Η μείωση, σε ποσοστιαία κλίμακα, άγγιξε το 46,5%.
Ελαφρά φορτηγά (μικτού βάρους ως 3,5 τόνους)
Καινούργια: Σημαντική κάμψη παρουσιάστηκε το πρώτο δίμηνο στην αγορά καινούριων ελαφρών φορτηγών. Η μείωση, έφτασε το 28,8%.Οι ταξινομήσεις ελαφρών φορτηγών άγγιξαν τις 2.894 μονάδες, σε σύγκριση με τις 4.067 κατά το αντίστοιχο διάστημα πριν από το ξέσπασμα της κρίσης.
Εισαγόμενα μεταχειρισμένα: Τους πρώτους δύο μήνες του έτους, ταξινομήθηκαν 2.488 ελαφρά φορτηγά, έναντι των 3.395 που ταξινομούνταν, κατά μέσο όρο, το ίδιο χρονικό διάστημα πριν από την οικονομική κρίση. Το ποσοστό της μείωσης άγγιξε το 26,7%.
Φορτηγά (μικτού βάρους πάνω από 3,5 τόνους)
Καινούργια: Κατά το ίδιο χρονικό διάστημα, η αγορά των καινούριων μεσαίων και βαρέων φορτηγών παρουσίασε μείωση της τάξης του 19% με τις ταξινομήσεις να φτάνουν τις 303.
Εισαγόμενα μεταχειρισμένα: Κατά το πρώτο δίμηνο του έτους, ταξινομήθηκαν 1290 εισαγόμενα μεταχειρισμένα μεσαία και βαρέα φορτηγά σε σύγκριση με τις 1715 μονάδες πριν από την κρίση.
Λεωφορεία
Καινούργια: Σημαντική κάμψη, της τάξης του 85,3%, παρουσίασαν οι ταξινομήσεις καινούριων λεωφορείων κατά τη διάρκεια του πρώτου διμήνου του 2010. Συγκεκριμένα, μειώθηκαν από 109, κατά μέσο όρο για το αντίστοιχο χρονικό διάστημα προ της κρίσης, σε 16 το 2010.
Εισαγόμενα μεταχειρισμένα: Το ίδιο χρονικό διάστημα, ταξινομήθηκαν 79 εισαγόμενα μεταχειρισμένα λεωφορεία, μέγεθος μειωμένο κατά 21% σε σχέση με τα 100 οχήματα, κατά μέσο όρο, πριν την κρίση.
Μοτοσυκλέτες (άνω των 50cc)
Καινούργιες μοτοσυκλέτες: Η αγορά των καινούριων μοτοσυκλετών παρουσίασε πτώση 14,7% κατά τη διάρκεια του πρώτου διμήνου του έτους (6.768 δίκυκλα το 2010, έναντι 7.937 μονάδων προ της κρίσης).
*Η σύγκριση των στατιστικών στοιχείων του ΣΕΑΑ πραγματοποιείται με βάση το μέσο όρο κατά την τετραετία προ της κρίσης (πχ. Ιανουάριος 2010, ως προς το μέσο όρο Ιανουαρίου των ετών 2004-2007).
Πετρελαιοκίνηση
Η πετρελαιοκίνηση στην Ελλάδα είναι απαγορευμένη για τα επιβατικά αυτοκίνητα και τα ελαφρά φορτηγά στις αστικές περιοχές όπως η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη.
Ο λόγος που αρχικά επιβλήθηκε η απαγόρευση αυτή ήταν οι αυξημένες εκπομπές σωματιδίων που προκαλούσαν στο παρελθόν (δεκαετία '80) οι πετρελαιοκινητήρες.
Όμως η τεχνολογική εξέλιξη σε συνδυασμό με τον βαθμό φιλικότητας των πετρελαιοκίνητων οχημάτων και την ανάγκη για οικονομία καυσίμου, που προκύπτει σε διεθνές επίπεδο από την ανατίμηση του πετρελαίου, συνηγορούν υπέρ της άρσης της απαγόρευσης κυκλοφορίας μόνο των πετρελαιοκίνητων επιβατικών αυτοκινήτων και ελαφρών φορτηγών τελευταίας τεχνολογίας (Euro IV) στα αστικά κέντρα.
Η Ελλάδα αποτελεί και εδώ εξαίρεση, δεδομένου ότι στα επιβατικά αυτοκίνητα, μόνο τα ταξί πωλούνται με πετρελαιοκίνηση, δηλαδή λιγότερο από το 1% της αγοράς, ενώ στα ελαφρά φορτηγά, παρά το γεγονός ότι το ποσοστό των πετρελαιοκίνητων ανέρχεται στο 81% πετρελαιοκίνητα, παραμένει εντούτοις το χαμηλότερο της ΕΕ.
Ο ΣΕΑΑ πιστεύει ότι λαμβάνοντας υπ' όψιν τις τεχνολογικές εξελίξεις της τελευταίας δεκαετίας και την εξέλιξη της ευρωπαϊκής αγοράς, η πολιτεία θα έπρεπε να επανεξετάσει το θέμα.
Στόλος κυκλοφορούντων οχημάτων 2007
Στον παρακάτω πίνακα εμφανίζεται ο στόλος των οχημάτων που κυκλοφορούσαν στην Ελλάδα το 2007.
Επιβατικά αυτοκίνητα
Όπως φαίνεται και στον παραπάνω πίνακα, τα κυκλοφορούντα επιβατικά αυτοκίνητα ξεπέρασαν τα 4,8 εκατομμύρια, παρουσιάζοντας έτσι μια αύξηση κατά 5,7% συγκριτικά ως προς το 2006.
Eκείνο που πρέπει να επισημανθεί, είναι ότι το 27,4% του στόλου των επιβατικών αυτοκινήτων είναι ακόμη συμβατικής τεχνολογίας, δηλαδή ταξινομημένα προ του 1990. Tο ποσοστό αυτό είναι επίσης μοναδικό στο πλαίσιο της Ε.Ε., όπου κατά μέσο όρο, το ποσοστό των συμβατικών αυτοκινήτων που παραμένει σε κυκλοφορία είναι κάτω του 10% και σε μερικές χώρες ακόμα και κάτω του 5%.
Ελαφρά φορτηγά (μικτού βάρους ως 3.5 τόνους)
H κατηγορία των ελαφρών φορτηγών με 750.477 μονάδες αντιπροσωπεύει το 11,1% των κυκλοφορούντων οχημάτων.
Φορτηγά (μικτού βάρους άνω των 3.5 τόνων)
O στόλος των βαρέων επαγγελματικών οχημάτων παρουσιάζει αύξηση κατά 4,5%. H αναλογία του στόλου αυτού στο σύνολο των οχημάτων (3,5%).
Λεωφορεία
O στόλος των λεωφορείων παρουσιάζει μικρή αύξηση κατά 0,4.
Μοτοσυκλέτες (άνω των 50cc)
Το σύνολο των κυκλοφορούντων μοτοσυκλετών ανέρχονται σε 931.527. Στο σύνολο αυτό δεν περιλαμβάνονται τα μοτοποδήλατα (έως 50cc) διότι τέτοιου τύπου δίκυκλα δεν ταξινομούνται στο Υπουργείο Μεταφορών αλλά στα κατά τόπους αστυνομικά τμήματα με ευθύνη του Υπουργείου Δημόσιας Τάξης. Βάσει εκτιμήσεων, υπολογίζεται ότι οι μοτοσυκλέτες κάτω των 50cc αντιπροσωπεύουν το 20%-22% του συνόλου και είναι ±230.000, οπότε το σύνολο των δικύκλων στην Ελλάδα ανέρχεται περίπου στο 1 εκατομμύριο.
ΣΕΑΑ Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων