ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ & ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Δ/ΝΣΗ ΕΠΙΒΑΤΙΚΩΝ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ Αρ.Πρωτ.Οικ.53671/8473
Δ/ΝΣΗ ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΙΚΩΝ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ
Δ/ΝΣΗ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
Ταχ. Δ/νση: Αναστάσεως 2 & Τσιγάντε 10191 ΠΑΠΑΓΟΥ
ΘΕΜΑ: Οδηγίες για την εφαρμογή της ΚΥΑ «Καθορισμός διαδικασιών και λεπτομερειών για την εφαρμογή του άρθρου 3 της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου «Μέτρα Αντιμετώπισης της Ατμοσφαιρικής Ρύπανσης (ΦΕΚ Α 181).»
Σας κοινοποιούμε την Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου «Μέτρα για την αντιμετώπιση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης» (ΦΕΚ Α 181/2009) στο εξής θα αναφέρεται ως Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου και την ΚΥΑ «Καθορισμός διαδικασιών και λεπτομερειών για την εφαρμογή του άρθρου 3 της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου «Μέτρα Αντιμετώπισης της Ατμοσφαιρικής Ρύπανσης» (ΦΕΚ Α 181)» με αριθμ.οικ. 125494 /28.9.2009 (ΦΕΚ Α 2082 / 2009) στο εξής θα αναφέρεται ως ΚΥΑ, για ενημέρωσή σας και επισημαίνουμε τα εξής:
1. Πεδίο εφαρμογής της ΚΥΑ
Στη διαδικασία απόσυρσης που ορίζεται από την Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου και την ΚΥΑ δεν εντάσσονται τα οχήματα, Λ.Ι.Χ., Λ.Δ.Χ. και Ε.Δ.Χ.
Δεν εντάσσονται επίσης οχήματα που έχουν ήδη οριστικά διαγραφεί και τα Φ.Δ.Χ οχήματα που έχουν αποχαρακτηρισθεί.
2. Διαδικασία απόσυρσης Ε.Ι.Χ. αυτοκινήτων και φορτηγών μέχρι 3.5 τόνους
Η διαδικασία απόσυρσης των Ε.Ι.Χ. οχημάτων που θα ακολουθείται, είναι η ίδια με αυτήν που ισχύει σήμερα για την οριστική διαγραφή. Δηλαδή, οι ιδιοκτήτες των οχημάτων ή εξουσιοδοτημένοι εκπρόσωποι αυτών, θα καταθέτουν τα στοιχεία κυκλοφορίας σε εταιρείες εναλλακτικής διαχείρισης Οχημάτων Τέλους Κύκλου Ζωής (ΟΤΚΖ) και στη συνέχεια, εφόσον προσκομίσουν Πιστοποιητικό Καταστροφής (ή ταυτάριθμα πιστοποιητικά καταστροφής σε πλήθος ίσο με τον αριθμό συνιδιοκτητών στην περίπτωση συνιδιοκτησίας) μαζί με Δήλωση Κατάστασης Οχήματος (παράρτημα I και II της KYA ), στις ΝΥΜΕ, τότε και μόνο θα ακολουθείται η διαδικασία της οριστικής διαγραφής του οχήματος μέσω του μηχανογραφικού συστήματος του ΥΜΕ και θα εκδίδεται μηχανογραφημένη πράξη οριστικής διαγραφής λόγω απόσυρσης, η οποία θα αποκαλείται στο εξής μηχανογραφημένη πράξη.
Σε κάθε άλλη περίπτωση, θα ακολουθείται η διαδικασία οριστικής διαγραφής αλλά η αντίστοιχη πράξη οριστικής διαγραφής δε θα έχει ισχύ για την παροχή του οικονομικού κινήτρου της απόσυρσης. Επισημαίνεται ότι θα γίνεται έλεγχος για τις περιπτώσεις παρακράτησης της κυριότητας ή οποιασδήποτε άλλης δέσμευσης των οχημάτων.
Σε περίπτωση ακινησίας του επιβατικού Ι.Χ. αυτοκινήτου, θα προηγείται άρση της ακινησίας μέσω Δ.Ο.Υ. και θα υποβάλλεται μαζί με τα λοιπά δικαιολογητικά και το παράβολο της πληρωμής των τελών κυκλοφορίας του τρέχοντος έτους.
Ανάλογη διαδικασία απόσυρσης θα ακολουθείται και για τα Φ.Ι.Χ. μικτού βάρους μέχρι 3,5 τόνους. Στην περίπτωση όμως ακινησίας του οχήματος, πριν την απόσυρσή του θα ακολουθείται η διαδικασία της άρσης της ακινησίας όπως αυτή περιγράφεται στην Κ.Υ.Α. Α2/29542/5340/91.
Επισημαίνεται επίσης ότι:
- Σε περίπτωση απώλειας άδειας κυκλοφορίας ή πινακίδων, πριν ξεκινήσει η διαδικασία της απόσυρσης, θα πρέπει ο ιδιοκτήτης του οχήματος, να υποβάλλει στη Ν.Υ.Μ.Ε, όλα τα προβλεπόμενα, κατά περίπτωση, δικαιολογητικά, πλην του παράβολου, που απαιτούνται. στις περιπτώσεις απώλειας ή κλοπής πινακίδων.
Στην περίπτωση αυτή, η Ν.Υ.Μ.Ε θα χορηγεί «Υπηρεσιακό αντίγραφο άδειας κυκλοφορίας για απόσυρση» και «Βεβαίωση υποβολής δικαιολογητικών για ανταλλακτικές πινακίδες λόγω απόσυρσης» κατά περίπτωση.
- Σε περίπτωση που το όχημα ανήκει σε περισσότερους του ενός ιδιοκτήτες, θα χορηγείται μια μηχανογραφημένη πράξη η οποία θα περιέχει όλους τους συνιδιοκτήτες και η αγορά του νέου οχήματος θα γίνεται στα ίδια πρόσωπα που αναγράφονται στην παραπάνω πράξη. Δηλαδή, η μηχανογραφημένη πράξη δε μεταβιβάζεται.
Οι μηχανογραφημένες πράξεις εκδίδονται εις διπλούν, η μία για χρήση στη Δ.Ο.Υ., και η άλλη θα φυλάσσεται στην υπηρεσία.
Σε περίπτωση απώλειας της παραπάνω μηχανογραφημένης πράξης, ο/οι ιδιοκτήτες θα υποβάλλουν υπεύθυνη δήλωση του νόμου 1599/86 ότι έχασαν την μηχανογραφημένη πράξη και ότι δεν έχει καταβληθεί σ’ αυτούς το οικονομικό κίνητρο της απόσυρσης και η υπηρεσία θα τους χορηγεί ακριβές αντίγραφο λόγω απώλειας για χρήση Δ.Ο.Υ, της μηχανογραφημένης πράξης που φυλάσσεται στο αρχείο της.
3. Διαδικασία απόσυρσης Φ.Ι.Χ. μικτού βάρους άνω των 3.5 τόνων
Θα ακολουθείται η ίδια διαδικασία με αυτήν της προηγούμενης παραγράφου με τις εξής διαφοροποιήσεις:
- Αντί του πιστοποιητικού καταστροφής και της δήλωσης κατάστασης οχήματος θα υποβάλλεται βεβαίωση παραλαβής (ή ταυτάριθμες βεβαιώσεις παραλαβής σε πλήθος ίσο με τον αριθμό συνιδιοκτητών στην περίπτωση συνιδιοκτησίας) σύμφωνα με το παράρτημα ΙΙΙ της Κ.Υ.Α.
- Εκτός από τα στοιχεία κυκλοφορίας και το βιβλιάριο μεταβολών, θα υποβάλλεται και ο κομμένος αριθμός πλαισίου, δηλαδή, το κομμάτι του αυτοκινήτου στο οποίο είναι χαραγμένος από το εργοστάσιο κατασκευής ο αριθμός πλαισίου και έχει κοπεί από την εγκατάσταση επεξεργασίας.
- Σε περίπτωση οριστικής διαγραφής ρυμουλκού μετά ρυμουλκούμενου (συρμός) ή ελκυστήρα με επικαθήμενο, είναι δυνατή η απόσυρση μόνο του ρυμουλκού ή μόνο του ελκυστήρα.
Μέχρις ότου ρυθμισθεί το θέμα και μηχανογραφικά, θα εκδίδεται μηχανογραφημένη πράξη για όλο το όχημα (συρμό ή ελκυστήρα με επικαθήμενο) και σε περίπτωση επανακυκλοφορίας του ρυμουλκούμενου ή του επικαθημένου, θα ζητείται από τη Διεύθυνση Οργάνωσης και Πληροφορικής του ΥΜΕ να επιτραπεί η επανακυκλοφορία του ρυμουλκούμενου ή του επικαθήμενου, εφόσον το επιθυμεί ο/οι ιδιοκτήτης/ες .
4. Λοιπές περιπτώσεις απόσυρσης
Μέχρις ότου η οριστική διαγραφή για απόσυρση των Φ.Δ.Χ. καλυφθεί μηχανογραφικά παρακαλούνται οι εταιρείες εναλλακτικής διαχείρισης Οχημάτων Τέλους Κύκλου Ζωής (ΟΤΚΖ) να μην παραλαμβάνουν Φ.Δ.Χ. προς απόσυρση.
Σε περίπτωση αναγραφής επί της άδειας κυκλοφορίας του προς απόσυρση οχήματος, της ένδειξης «ΟΧΙ ΓΙΑ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ» λόγω μη προσκόμισης του Δελτίου Τεχνικού Ελέγχου, είναι δυνατή η απόσυρση εφόσον η ΟΤΚΖ διαπιστώσει ότι πληρούνται τα υπόλοιπα κριτήρια που αναγράφονται στην απόφαση.
Δε διαγράφονται προς απόσυρση οχήματα που έχουν για πρώτη φορά ταξινομηθεί μετά την 1.6.2009. (Δε χορηγείται για τα οχήματα αυτά Δήλωση Κατάστασης Οχήματος, από τις εταιρείες ΟΤΚΖ.)
5. Οικονομικά Κίνητρα -Άρθρο 3 της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου
Για διευκόλυνσή σας κατά την εφαρμογή των προϋποθέσεων του άρθρου 3 της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου, παραθέτουμε πίνακα συσχετισμού μικτού βάρους - ωφέλιμου φορτίου Φ.Ι.Χ. και φορέα παραλαβής του οχήματος - πίνακα οικονομικών κινήτρων, καθώς και 2 παραδείγματα εφαρμογής.
Παράδειγμα 1
Έστω ότι πρόκειται να αποσυρθεί Φ.Ι.Χ μικτού βάρους 3,5 τόνων, ωφέλιμου φορτίου 1,6 τόνων και κυβισμού 200cc. Η απόσυρση θα γίνεται από την εταιρεία ΟΤΚΖ η οποία χορηγεί πιστοποιητικό καταστροφής και δήλωση κατάστασης οχήματος (Παραρτήματα Ι και ΙΙ της ΚΥΑ). Το οικονομικό κίνητρο θα υπολογίζεται από τον πίνακα 6 της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου, δηλαδή θα χορηγείται οικονομικό κίνητρο απόσυρσης 3000 €.
Παράδειγμα 2
Έστω ότι πρόκειται να αποσυρθεί Φ.Ι.Χ. μικτού βάρους 3,6 τόνων και ωφέλιμου φορτίου 1,4 τόνων κυβισμού 2001cc. Η απόσυρση θα γίνεται από την εγκατάσταση ΟΤΚΖ η οποία χορηγεί βεβαίωση παραλαβής (Παράρτημα ΙΙΙ της ΚΥΑ). Το οικονομικό κίνητρο θα υπολογίζεται από τον Πίνακα 5 της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου δηλαδή θα χορηγείται οικονομικό κίνητρο απόσυρσης 1800€.
...
Επί πλέον παρακαλείσθε να επιδεικνύετε τη δέουσα προσοχή κατά την έκδοση των τίτλων αυτών και ως προς το αναγραφόμενο ποσό αλλά και ως προς τα υπόλοιπα αναγραφόμενα στοιχεία.
Επισυνάπτεται «Εγχειρίδιο χρήσης για την ολοκλήρωση της έκδοσης της μηχανογραφημένης πράξης οριστικής διαγραφής λόγω απόσυρσης» στο ηλεκτρονικό σύστημα διαχείρισης αδειών κυκλοφορίας οχημάτων (on line αυτοκινήτων).
Το Υπουργείο Οικονομικών προς το οποίο κοινοποιείται το παρόν και αποστέλλεται σχέδιο μηχανογραφημένης πράξης για απόσυρση και παροχή οικονομικού κινήτρου για αγορά, παρακαλείται να ενημερώσει τις ΔΟΥ για τις δικές τους ενέργειες.
Επίσης πληροφορούμε ότι το Υπουργείο Μεταφορών και Επικοινωνιών έχει διασφαλίσει την μοναδικότητα της μηχανογραφικής πράξης οριστικής διαγραφής ανά όχημα.
Το Υπουργείο Οικονομικών παρακαλείται να μεριμνήσει για την διασφάλιση της μοναδικότητας της παροχής του οικονομικού κινήτρου ανά όχημα.
Στην Εταιρία Εναλλακτικής Διαχείρισης Οχημάτων Ελλάδος (ΕΔΟΕ) που κοινοποιείται το παρόν παρακαλείται να ενημερώσει τις εταιρείες εναλλακτικής διαχείρισης Οχημάτων Τέλους Κύκλου Ζωής (ΟΤΚΖ) ότι δεν επιτρέπεται η οριστική διαγραφή οχημάτων όταν υπάρχει παρακράτηση της κυριότητας ή οποιαδήποτε άλλη δέσμευση των οχημάτων.
Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
Δημήτριος Πλατής