15/3/09

Ωραιότατα: Ταξινομήσεις Φεβρουαρίου 2009 -Ελλάδα και Ευρώπη

Θαυμάσια...: Τον Φεβρουάριο 2009 στην Ελλάδα η πτώση σε σχέση με πέρισυ (2-`08) ήταν -33,0% ακριβώς, δηλαδή ωραιότατα σε σχέση με τον Ιανουάριο που ήταν -39,7%...
Ταξινομήθηκαν 15.592 αυτοκίνητα, όταν πέρισυ τον Φεβρουάριο ήταν 23.281. Που μας κάνει 7.689 λιγότερα... Ασχημο νούμερο...

Την ίδια στιγμή, απαισιόδοξοι παράγοντες της αγοράς μεταχειρισμένου, οι οποίοι περνούν τις ώρες τους στο μαγαζί παρακολουθώντας τα καθημερινά δελτία λουκέτων και κανονιών του κλάδου, ισχυρίζονται ότι η πτώση στα μεταχειρισμένα πάει προς -90%. Ισως υπερβάλλουν λίγο, αλλά δεν υπάρχουν και σχετικά στατιστικά...

Την ίδια επίσης στιγμή, η πτώση στην υπόλοιπη Ευρώπη ήταν -18,3% στο σύνολο, μαζί με τις ανατολικές χώρες - νέα μέλη.

Στην Δυτική Ευρώπη μόνο το Λουξεμβούργο είχε ένα αδιόρατο +0,3%, και επίσης η Γερμανία ένα εντυπωσιακό γιά την εποχή +21,5%, το οποίο όμως οφείλεται στο bonus απόσυρσης που έχει δώσει η γερμανική κυβέρνηση.
Ολες οι άλλες χώρες είχαν πτώση, από -13,2% η Γαλλία μέχρι -62,9% η Ιρλανδία.
Εκτός συναγωνισμού όπως συνήθως τώρα τελευταία η Ισλανδία με -91,2%...

Στην Ανατολική Ευρώπη ο κατήφορος είναι κάπως αλλιώς σε σχέση με την Δυτική, με συνολικό -30,3%. Εξαιρείται μόνο η Πολωνία που είχε άνοδο +7,3%.

Η Ελλάδα κάπου στη μέση είναι σε σχέση με όλα αυτά... Αναμένουμε να δούμε τί θα γίνει τον Μάρτιο.

New Passenger Car Registrations in Europe
Οι διακυμάνσεις στο σύνολο της Ευρώπης τους τελευταίους 12 μήνες.


New Passenger Car Registrations in February
Results in Western Europe 1990 - 2009
Ο Φεβρουάριος στην Δυτική Ευρώπη από το 1990 μέχρι το 2009


Παρακάτω το πλήρες δελτίο τύπου από τις Βρυξέλλες:

PASSENGER CARS: European registrations down 18.3% in February

Brussels, 13/03/2009

- In February, 968,159 new passenger cars were registered in Europe*, 18.3% less compared to the same month of 2008. The downturn was more marked in the new EU Member States (-30.3%) than in Western Europe (-17.3%), where the German market pushed aggregate registrations upward. There was on average one working day less across Europe in February. Two months into the year, the European* market was down 22.6% compared to January- February last year.

In Western Europe, a total of 902,037 new passenger cars was registered in February (-17.3%). Germany stood out with a 21.5% growth, carried by strong demand in certain market segments following the recent motor vehicle tax reform and scrapping bonus introduced by the German government. Except for Luxembourg (+0.3%), all other countries faced a downturn, varying from -83.6% in Iceland to -13.2% in France. The downturn of the French market was cushioned by fleet renewal incentives as well. Major markets such as the UK (-21.9%), Italy (-24.4%) and Spain (-48.8%) again recorded an important decrease. From January to February, new passenger car registrations in Western Europe dropped by 22.0%. Only Germany posted growth during that period (+4.0%).The French market declined by 10.6%, followed by the British (-28.2%) Italian (-28.5%) and Spanish (-45.5%) markets.

In the new EU Member States, passenger car registrations fell by 30.3% in February, with mixed individual country results. Poland registered the most cars (30,194) and improved last year’s performance by 7.3%. Other major markets were down with 7.7% (Czech Republic), 46.4% (Hungary) and 66.5% (Romania). Looking at the cumulative figures from January to February, Poland ranked first in absolute numbers with 56,841 new cars registered (+0.7%), followed by Romania (-58.8%), the Czech Republic (- 10.0% ) and Hungary (-31.4%). The overall decrease in the new EU Member States was -22.9% two months into the year.

* EU27 + EFTA, data for Cyprus and Malta unavailable


Statistics: ACEA